Poradnik

Styl jazdy na rowerze ma znaczenie

Styl jazdy powinien być dostosowany do specyfiki wysiłku na zawodach oraz indywidualnych predyspozycji.

Biomechanika i trening będą zupełnie odmienne dla kolarza ścigającego się w peletonie i triathlonisty. Zasadniczo w konwencji indywidualnej jazdy na czas (czyli na większości imprez triathlonowych AG) sprawdza się twardsza jazda. Im dłuższy dystans tym niższa kadencja będzie skuteczna ze względu na specyfikę triathlonu. A chodzi o to, by przejechać odcinek możliwie najszybciej i po tym być w stanie dobrze pobiec.

Siła i sposób pedałowania

Czyli z jednej strony ekonomia jazdy, z drugiej moc. Taki twardy styl jazdy będzie różnił się od tego, który stosują kolarze. Aby przystosować się do takiego sposobu jazdy trzeba przede wszystkim wykształcić siłę mięśni nóg oraz odpowiednio pedałować. Poniżej wskazówki jak to osiągnąć.

• Praca pojedynczej nogi jest cykliczna – depnięcie podczas ruchu w dół i regeneracja podczas powrotu w górę. Podobnie jak tłoki w silniku. 
• Tzw. depnięcie, czyli kiedy stopa porusza się w dół (to jest od godziny 11-tej do 7-mej jakbyśmy nałożyli tarczę zegara na ekran załączonego filmu), to jest moment kiedy generuje się siła napędowa. Wtedy trzeba skumulować i przyłożyć moc z mięśni. Podczas pozostałej części obrotu korby noga odpoczywa, więc nie ciągniemy pedałów w górę.
• Siła ma być prawie całkowicie generowana z mięśni czworogłowych. Łydki odciążamy maksymalnie. 
• W takiej mechanice ruchu najlepiej, aby stopa układała się w miarę płasko. Zdecydowanie unikamy podnoszenia pięty podczas dociskania pedałów.
• Zadania budowania siły na rowerze są bardzo wartościowe, czasami bolesne, ale im mocniej się zmusimy, tym lepsze będą efekty. 
• Przy tym nie można zapominać o reszcie ciała. W jeździe na czas, kiedy często jedzie się jednostajnie, trzeba pilnować, aby energia całkowicie był przekazywana na pedały poprzez uda. Należy unikać wszelkich niepotrzebnych ruchów górnej części ciała.Warto też zwrócić uwagę na sprzęt, na którym jeździmy, aby był on dopasowany do naszego stylu jazdy. Ustawienie bloków w pedałach, długość ramienia korby, liczba zębów na tarczach w napędzie, kąt zgięcia w kolanie, biodrze to tylko niektóre z elementów, które mają znaczenie. 

Tomasz Spaleniak
foto canva.com

O autorze: W triathlonie już ponad 10 lat. Jako zawodnik zdobywał miejsca w TOP5 na MP w triathlonie oraz medale MP w duathlonie. Posiada certyfikat ukończenia kursu trenerskiego Trisutto. Jest to prestiżowe szkolenie w u najbardziej utytułowanego trenera w triathlonie Bretta Suttona i jego zespołu. Tomasz swoje doświadczenie teoretyczne i praktyczne wykorzystuje skutecznie we własnym treningu oraz podopiecznych. Pomaga innym od wielu lat, a od 2016 roku prowadzi własny Team chcąc w ten sposób m. in. tworzyć społeczność ludzi o wspólnej pasji.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
X