Poradnik

Triathlon z cukrzycą? To możliwe!

Informacja o cukrzycy dla wielu osób brzmi jak wyrok. Dla innych to wyzwanie i szansa na zmiany w życiu. Jedną z opcji może być triathlon.

O zaletach regularnego uprawiania sportu regularnego nie trzeba nikogo przekonywać. Ta reguła dotyczy też diabetyków, dla których stanowi podstawę leczenia. Wysiłek fizyczny wpływa bardzo korzystnie na układ naczyniowo-sercowy- redukcji ciśnienia tętniczego, a często diabetycy mają zbyt wysokie ciśnienie krwi. Dodatkowo, u osób z cukrzycą zwiększa wrażliwość tkanek obwodowych na insulinę. Przez to mogą oni lepiej kontrolować glikemię.

Regularny wysiłek

– Wysiłek powinien być regularny, najlepiej codzienny, ale konieczne jest poprzedzenie go konsultacją z lekarzem. Należy ustalić odpowiednie zmniejszenie dawek leków lub nawet zamianę na lek słabiej działający, w przypadku insuliny zmniejszenie dawek – powiedziała Maja Makowska, sportsmenka, triathlonistka, ukończyła ironmana, aka Sugar Woman. –  Intensywność aktywności fizycznej powinna wynosić około 150 minut, ale najlepiej jakby była codzienna przez około 30 minut. Wskazanymi formami sportu dla osób chorych na cukrzycę T1 lub T2 są: bieganie, jazda na rowerze, pływanie, czy szybki spacer. Ja pokochałam triathlon, dochodząc do mojej formy latami, ale zawsze trzeba postawić pierwszy krok w walce o lepsze jutro – dodaje Makowska.

Jak zacząć?

  • Rozgrzewka – Każdy sport powinien być poprzedzony dobrą rozgrzewką. Dzięki temu minimalizujemy możliwość kontuzji. Przygotowujemy całe ciało, serce i mięśnie do wysiłku. Po aktywności warto rozciągnąć się, co da czas też na zwolnienie pracy serca.
  • Kontrola stężenia cukru we krwi przed wysiłkiem – należy sprawdzić poziom glikemii- gdy poziom przekracza 300 mg/dl, lub nawet 250 mg/dl na czczo- lepiej odpuścić wysiłek. 100 mg/dl przed wysiłkiem jest również przeciwwskazaniem do jego podjęcia. Należy spróbować wyregulować poziom, zjadając batonika lub banana. Pamiętaj, że źle kontrolowana cukrzyca w połączeniu ze sportem może nasilić hiperglikemię i doprowadzić do kwasicy ketonowej.
  • Małe dystanse – na początku lepiej wybierać krótsze dystanse, stopniowo zwiększając je i obciążenie. Jeśli wcześniej ktoś nie biegał, to niech zacznie od szybkich spacerów, wchodząc na większe obciążenia jak marszobieg, czy trucht.
  • Mierz i kontroluj w trakcie wysiłku – jeśli założyłeś wysiłek, który będzie przekraczał jedną godzinę, to wykonuj pomiar poziomu glikemii w odstępach 20 minutowych. Systemy CGM takie jak Dexcom G6 umożliwiają Ci pełną kontrolę i monitoring tego, co się dzieje z ciałem. Dexcom G6 to system ciągłego monitorowania w czasie rzeczywistym poziomu glukozy (CGM-RT). Jest fabrycznie skalibrowany, w związku z czym nie są wymagane pomiary krwi z palca.
    Gdy np. stężenie cukru spadnie poniżej 60-70 mg/dl, o czym poinformuje Cię system, konieczne jest spożycie odpowiedniej przekąski.
  • Kontrola stężenia cukru we krwi po wysiłku – Po uprawianiu sportu, szczególnie długotrwałym sprawdź poziom glikemii – na kilka godzin po zakończeniu, a także przed snem. Po intensywnym wysiłku hipoglikemia może wystąpić nawet do 48 godzin!

Pobiec na 10km, maratonie a może triathlon?

Jeśli starujemy w godzinach porannych, powinniśmy wstać znacznie wcześniej, aby podać insulinę przed startem. W przypadku długich biegów można zastanowić się nad zmniejszeniem insuliny bazowej. Poziom cukru w dniu startu może być lekko podwyższony. Jeśli nie jest utrzymywany długotrwale, nie musimy się przejmować, ponieważ wysiłek fizyczny dość mocno zbije cukier. Z rana można wystartować z delikatnie wyższym cukrem, tak aby, jak najpóźniej dopuścić do hipoglikemii. Jeśli jest zbyt niski, możemy zjeść banana, kanapkę z miodem, czy wypić lekko posłodzoną kawę. Pamiętajmy, że cukier szybko spalimy w pierwszej fazie biegu.

Coś słodkiego na dłuższe dystanse

– Na każdy trening, a już obowiązkowo na dłuższe dystanse musimy mieć ze sobą coś słodkiego. Kilka żeli energetycznych i batonów na trasie, żeby móc uzupełnić braki energetyczne. I nie myślmy, że 1-2 wystarczą w momencie, gdy nasze ciało będzie przez dłuższy czas mocno pracowało i było obciążone. Trzeba na bieżąco kontrolować poziom cukru. W moich treningach pomaga mi system Dexcom G6, który wysyła odczyty poziomu glukozy do odbiornika co pięć minut. Wyświetla ponadto ostrzeżenia dla stężenia 55 mg/dL. Dla poziomu cukru bardzo istotna jest forma treningu.

Zobacz też:

100 000 złotych na nagrody w Pucharze Polski PZTri

W treningu interwałowym, gdzie wchodzi mocny „beztlen”, wzrasta szybko glikemia, trzeba być ostrożnym i znać własne możliwości. Dlatego warto pracować nad kondycją w zakresach tlenowych, gdzie cukier zachowuje się w sposób przewidywalny, a dopiero później przesuwać stopniowo granice – podsumowała Maja Makowska.

Kiedy należy odpuścić uprawianie sportu?

Jak poziom glikemii wyniesie ponad 300 mg/dl, a planowany jest krótki trening poniżej jednej godziny.  W przypadku choroby lub początku infekcji. Wówczas organizm jest osłabiony. Kolejnym przypadkiem odpuszczenia uprawiania sportu jest bycie w tzw. hipoglikemii lub gwałtowny spadek cukru. Kiedy otrzymamy sygnały od organizmu takie jak: zawroty głowy, pisk w uszach, obfite pocenie się.  

Zyski z uprawiania sportu

Aktywność fizyczna obniża ciśnienie tętnicze we krwi. Łatwiej utrzymuje się dobrą sylwetkę i właściwą masę ciała. Wyrównasz metabolicznie cukrzycę dzięki lepszej wartości glikemii. Zmniejszysz ilość zażywanej insuliny. Poprawisz stan psychiczny i samopoczucie.

Kim jest Maja Makowska?

Od ponad 20 lat choruje na cukrzycę typu T1. Daje siłę osobom chorym na tę chorobę. Obecnie przygotowuje się do startu na 1/2IM. Osiem treningów tygodniowo  to dla osoby zdrowej jest wyzwanie, a w przypadku osoby muszącej kontrolować poziom cukru, to nadzwyczajne. Pływanie, bieganie oraz jazda na rowerze to olbrzymi test dla nowych technologii. Pół godziny w zimnej wodzie, kiedy dojść może do nagłego spadku poziomu cukru, nie daje możliwości uciążliwego nakłuwania się.
Z pomocą idą zestawy Ciągłego Monitoringu Poziomu (CGM) cukru. Integracja z zegarkiem, komórką, czy innymi urządzeniami sygnalizują natychmiast wszelkie zmiany i dają możliwość podjęcia interwencji.

materiały prasowe

 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
X