Poradnik

Trening dzieci i młodzieży w triathlonie

Coraz częściej dzieci i młodzież za przykładem rodziców – amatorów triathlonistów, zaczynają podobnie jak oni przygodę z tym sportem. Wchodząc w cykl treningowy mogą robić wyraźny progres podczas budowania bazy siłowej i wydolnościowej. Jednak badania amerykańskich naukowców wskazują, że już jako młodzi triathloniści nie są w stanie zaadoptować się do poziomu stresu związanego z trenowaniem na takim poziomie jak robią to dorośli, widząc przed sobą postawiony cel.
 

Każde dziecko ma swoje tempo
 

Warto podkreślić, że dzieci dojrzewają i rozwijają się w swoim indywidualnym tempie, co odgrywa znaczącą rolę biorąc pod uwagę gotowość do ambitnego trenowania. Amerykańscy pediatrzy ostrzegają, że około 50% kontuzji wśród dzieci uprawiających sport wiąże się z przetrenowaniem. Młodzi sportowcy mogą być podatni na specyficzne kontuzje. Szczególnie części układu kostnego jaką są chrząstki nasadowe czyli płytki wzrostu, co może być przyczyną nierównomiernego wzrostu*.
 

Przede wszystkim chronić
 

Jordan Metzl, lekarz dziecięcej medycyny sportowej ze Szpitala Chirurgii Specjalistycznej w Nowym Jorku, twierdzi, że u dzieci w wieku 8-12 lat zachodzą bardzo intensywne zmiany fizyczne. U dziewcząt szybki wzrost występuje zwykle około 8. lub 9. roku życia. W przypadku chłopców nieco później. W wieku 11 lub 12 lat. W tym czasie kości rosną dużo szybciej niż mięśnie. Wskutek tego dochodzi do większego obciążenia ścięgien i dzieci stają się mniej gibkie i słabo podatne na rozciąganie. Właśnie w tym wieku chrząstki nasadowe zwane płytkami wzrostu, które zanikają po okresie dojrzewania, odpowiadają za intensywny wzrost kości.

– Ważne jest, aby chronić płytki wzrostu podczas ćwiczeń. Uszkodzona chrząstka nasadowa może opóźniać lub nawet zahamować wzrost dziecka – przestrzega doktor Metzl**.
 

Trening odpowiedni dla wieku
 

Tak więc rodzi się pytanie, jak powinien wyglądać prawidłowy system szkolenia młodych adeptów triathlonu. W Tri Talent Team program trenowania dzieci i młodzieży podzielony jest w zależności od ich wieku i według następujących zasad:

11 lat i młodsi – chodzi głównie o umiejętności i dobrą zabawę. Samo trenowanie jest bardzo ograniczone. Wymagania związane z rywalizacją w danej dyscyplinie są drugorzędne. Treningi rozłożone są na 3 do 4 dni biorąc pod uwagę rozwój motoryczny danego zawodnika. Ze szczególnym zwróceniem uwagi na zapoznanie i opanowanie techniki.

12 – 18 lat – liczba jednostek treningowych wzrasta. W zależności od prezentowanego poziomu umiejętności w danej dyscyplinie są one wzmacniane lub rozwijane. Technika wykonywania ćwiczeń nadal stanowi główny aspekt kształtowania przyszłych zawodników. Średnio zawodnicy trenują 6 dni w tygodniu.
 

Rywalizacja? W swoim czasie
 

Żelazną zasadą jest to, aby młodzi triathloniści nie biegli, jechali na rowerze czy płynęli większych dystansów niż te w których będą startować. Na przykład USA Triathlon rekomenduje udział młodzieży w zawodach o dystansie maksymalnie olimpijskim, a najlepiej w tych zdecydowanie krótszych.

W Polsce PZTri kwalifikuje dzieci do startów w poszczególnych dystansach według wieku. To znaczy, iż zawodnicy mogą zdobywać punkty w Pucharze Polski na dystansach do super sprintu. Młodzik i junior młodszy startują w aquathlonach, duathlonach oraz w dystansach super sprint nie więcej. Starsi mogą rywalizować już na dystansach olimpijskich oraz sprintach.

Wypalenie wśród młodzieży
 

W opinii trenera prowadzącego Tri Talent Team Szymona Dolegi problem w polskim sporcie polega na tym, iż duże objętości treningowe i pływanie z dużymi obciążeniami wchodzi zbyt szybko.
– Dzieci osiągają wysoki poziom w wieku juniora, a w wieku seniora nie ma jak stymulować organizmu, bo wszystkie metody zostały już wykorzystane – mówi Szymon Dolega. – Dodatkowym problemem staje się wypalenie. W Tri Talent Team wychodzimy z założenia, że uczymy się techniki i staramy się bawić jak najwięcej każdą dyscypliną.

 

Dodatkowo warto pamiętać, że młodzi zawodnicy powinni mieć dwa do trzech miesięcy odpoczynku w ciągu roku treningowego. W tym czasie  powinni aktywnie odpoczywać i pracować nad siłą i całościową kondycją. Dodatkowa kwestia, to praca nad mobilnością i stosowanie w czasie treningów rolerów, piłek masujących oraz strechingu w każdym tygodniu. To powinna być czwarta dyscyplina wpleciona w plan treningowy.

– Prewencja i uważność na możliwe kontuzje, niebagatelizowanie sytuacji, kiedy pojawia się ból to składowe zdrowego efektywnego trenowania – przekonuje Szymon Dolega.

Joanna Wiśniewska
materiały prywatne Tir Talent Team

 

Czytaj także:

Szymon Dolega: Pomagamy realizować marzenia

 

*https://www.triathlete.com/2015/01/features/introducing-kids-triathlon_111208

**https://parenting.pl/tych-cwiczen-nie-wolno-wykonywac-dzieciom

 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
X