Wiadomości

Policja: Postępujemy zgodnie z kodeksem. My: Czyżby?

Najlepszym komentarzem do przesłanych TriathlonLife.pl odpowiedzi z Komendy Głównej Policji w Warszawie będzie jego brak.

Zadanie wydawało się łatwe. W związku z kontrowersjami związanymi z karaniem rowerzystów mandatami i braku jednoznacznej interpretacji przepisów, o czym wspominali w TriathlonLife.pl sami policjanci, chcieliśmy wyjaśnić sytuację. Wspólnie z Wami przygotowaliśmy kilka prostych pytań do inspektora Mariusza Ciarka, rzecznika prasowego Komendy Głównej Policji w Warszawie.

Poniżej lista pytań:

  1. Na jakiej podstawie i za co rowerzyści są karani mandatami karnymi?
  2. Czy jadąc drogą poza miastem lub ścieżką rowerową w mieście, samotnie na rowerze, mogę być zatrzymany do kontroli i ukarany mandatem?
  3. Jeśli w wyżej wymienionej sytuacji nie zgodzę się przyjąć mandatu i chcę, aby sprawa była skierowana do sądu, czy policjant ma obowiązek przekazać także sprawę do sanepidu?
  4. Dlaczego jedni policjanci tylko pouczają rowerzystów, a inni karzą mandatami?
  5. Czy samotne wyjście w celach sportowych, spokojny bieg – dla zdrowia psychicznego (odstresowanie) i fizycznego (odporność organizmu) jest dozwolone?
  6. Czy są jakieś ograniczenia co do dystansu w przypadku biegania lub jazdy na rowerze?
  7. W jakich przypadkach jednorazowe wyjście w celach sportowych (bieganie lub jazda na rowerze) może skutkować mandatem karnym i/lub skierowaniem sprawy do Sanepidu?
  8. Czy można dostać mandat za bieganie na wiadukcie w górę i w dół, takie wyjście na 30-60 minut?
  9. Jeżeli potwierdza Pan informacje, których wcześniej udzielił Pan m.in. w TVN i nie jest zabroniona jazda na rowerze ścieżkami rowerowymi lub innymi dozwolonymi drogami, poza bulwarami, parkami oczywiście, a policjant chce ukarać nas takim mandatem, co mam mu powiedzieć, aby odstąpił od czynności, skoro nie łamię żadnych przepisów?

Odpowiedź jaką otrzymaliśmy zaskoczyła nas. Aby nie było najmniejszych wątpliwości, nic nie zmieniamy i publikujemy ją w całości. Od siebie dodaliśmy śródtytuły.

Nie czujemy się upoważnieni

W zakresie wprowadzonych ograniczeń uprzejmie przypominam, że podmiotem dominującym w zakresie  zwalczania zjawiska epidemii COVID-19 jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. Policja w każdy możliwy sposób wspiera działania związane z ograniczeniem zjawiska pandemii, jednak nie czujemy się upoważnieni do wypowiadania w zastępstwie innych podmiotów.

Obecnie poruszone przez Pana kwestie reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wydane na podstawie art. 46a  i art. 46b ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Rządowa strona odpowiada?

Odpowiedzi na część nurtujących pytań, znaleźć można pod adresem rządowej strony:  https://www.gov.pl/web/koronawirus/pytania-i-odpowiedzi Tam również można skierować swoje pytania.

Proszę pamiętać, że na chwilę obecną stan prawny zmienia się dość dynamicznie. Obecnie obowiązują ograniczenia, nakazy i zakazy wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Tym samym wiele wypowiedzi Rzecznika Prasowego KGP czy innych rzeczników oraz osób wypowiadających się w zakresie ograniczeń, nakazów czy zakazów sprzed kilku dni, tygodnia, dwóch itd. mogą być już nieaktualne.

Bardziej rygorystyczne

O ile jeszcze zaledwie kilka tygodni temu, kiedy obowiązywało Rozporządzenie Ministra Zdrowia o ogłoszeniu stanu epidemii na obszarze Rzeczpospolitej (w zakresie rozdziałów  2-6), w interpretacji zamieszczanych np. na stronach gov.pl dopuszczalne było wyjście na krótki spacer czy jogging,  o tyle wprowadzone ograniczenia, nakazy i zakazy Rozporządzeniem Rady Ministrów (…) są bardziej rygorystyczne.

Reasumując – obecnie wypowiedzi nawet sprzed  kilku dni, gdy zmieniły się przepisy regulujące wprowadzanie nowych nakazów i zakazów oraz zaostrzających te wcześniej wprowadzone, mogą być nieaktualne. Niewykluczone jest również np. wprowadzenie kolejnych obostrzeń, które mogą zmienić dotychczas prezentowane stanowisko. Należy zatem “śledzić” zmianę obowiązujących przepisów w zakresie walki z pandemią COVID-19 mając na uwadze możliwość zaostrzenia już obowiązujących nakazów czy zakazów i ich zmianę, co w obecnym czasie może uczynić wypowiedzi ekspertów sprzed zaledwie kilku dni nieaktualne w niektórych obszarach.

Artykuły i paragrafy…

Kwestie dotyczące możliwych kar pieniężnych związanych z naruszeniem ograniczeń, nakazów i zakazów ustanowionych na podstawie art. 46 i 46b ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu chorób zakaźnych u ludzi, o których właśnie mowa w Rozporządzeniu Rady Ministrów (…) określa art. 48a wymienionej ustawy:

art. 48a 1. Kto w stanie zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii nie stosuje się do ustanowionych na  podstawie art. 46 lub art. 46b nakazów, zakazów lub ograniczeń, o których mowa w:

  • art. 46 ust. 4 pkt 1 lub w art. 46b pkt 5 i 9-12, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000zł do 30000 zł;
    Od redakcji: czasowe ograniczenie określonego sposobu przemieszczania się.
  • art. 46 ust. 4 pkt 2 lub w art. 46b pkt 3, podlega karze pieniężnej w wysokości od 10000 zł do 30000 zł;
    Od redakcji: czasowe ograniczenie lub zakaz obrotu i używania określonych przedmiotów lub produktów spożywczych
  • art. 46 ust. 4 pkt 3–5 lub w art. 46b pkt 2 i 8, podlega karze pieniężnej w wysokości od 10000 zł do 30000 zł
    Od redakcji: czasowe ograniczenie funkcjonowania określonych instytucji lub zakładów pracy; zakaz organizowania widowisk i innych zgromadzeń ludności; obowiązek wykonania określonych zabiegów sanitarnych, jeżeli wykonanie ich wiąże się z funkcjonowaniem określonych obiektów produkcyjnych, usługowych, handlowych lub innych obiektów.
  • art.46 ust. 4 pkt 6, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 zł do 10000zł
    Od redakcji: nakaz udostępnienia nieruchomości, lokali, terenów i dostarczenia środków transportu do działań przeciwepidemicznych przewidzianych planami przeciwepidemicznymi.
  • art. 46 ust. 4 pkt 7 lub w art. 46b pkt 4, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 zł do 10000zł
    Od redakcji: obowiązek przeprowadzenia szczepień ochronnych oraz grupy osób podlegające tym szczepieniom.

W pierwszej kolejności policjanci pouczają?

Niezależnie od ww. kar pieniężnych wymierzonych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w drodze decyzji administracyjnej z rygorem natychmiastowej wykonalności, policjanci postępują zgodnie z kodeksem postępowania w sprawach o wykroczenie czy kodeksem postępowania karnego, a więc mogą np. nałożyć mandat karny lub sporządzić wniosek o ukaranie do sądu lub w uzasadnionych przypadkach wszcząć postępowanie przygotowawcze i przedstawić zarzuty karne. W pierwszej kolejności policjanci jednak informują i pouczają.

z upoważnienia starszy aspirant Wioletta Szubska

Za „odpowiedzi” dziękujemy. Niestety, niewiele one wniosły. A szkoda, bo przecież była okazja, aby wyjaśnić wiele kontrowersyjnych sytuacji. A tak? Pozostaje niesmak. Próbowaliśmy jednak dalej szukać odpowiedzi. Za podpowiedzią funkcjonariusz Wioletty Szubskiej zajrzeliśmy na stronę rządową.

Czy mogę skorzystać z rowerów miejskich?
Nie. Wprowadzony jest zakaz korzystania z wypożyczalni rowerów miejskich.

Czy mogę wyjść na spacer?
Aktywność na zewnątrz powinna być ograniczona do minimum. Traktujmy możliwość wyjścia na zewnątrz jako niezbędny środek higieny. Wychodźmy się przewietrzyć wtedy, gdy naprawdę tego potrzebujemy

Czy złamaniem obostrzeń jest samodzielne uprawianie sportu na zewnątrz, w tym rekreacyjna jazda na rowerze?
Przepisy pozwalają wychodzić z domu m.in. w celu realizacji niezbędnych codziennych potrzeb. Do takiej kategorii można zaliczyć np. jednorazowe wyjście w celach sportowych. Należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości od innych oraz o tym, że powinniśmy uprawiać sport w grupie maksymalnie dwuosobowej (nie dotyczy to jednak rodzin).

Czy mogę biegać?
Przepisy pozwalają wychodzić z domu m.in. w celu realizacji niezbędnych codziennych potrzeb. Do takiej kategorii można zaliczyć np. jednorazowe wyjście w celach sportowych. Należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości od innych oraz o tym, że powinniśmy uprawiać sport w grupie maksymalnie dwuosobowej (nie dotyczy to jednak rodzin).

Zakazy dotyczące aktywności fizycznej

ZAKAZ KORZYSTANIA Z PARKÓW, LASÓW, PLAŻ, BULWARÓW, PROMENAD I ROWERÓW MIEJSKICH
Ograniczenie dotyczy: przebywania na terenach zielonych, pełniących funkcje publiczne. Zakaz dotyczy lasów, skwerów, parków, zieleńców, promenad, bulwarów, ogrodów botanicznych i zoologicznych, czy ogródków jordanowskich. Zakaz obejmuje również plaże. Nie będzie można także korzystać z rowerów miejskich. Obowiązuje do: 19 kwietnia 2020 r.

Tyle znaleźliśmy w temacie jeżdżenia na rowerze i biegania na stronie rządowej. Premier powiedział, że od poniedziałku zakaz wchodzenia do lasu, a także do parków i na bulwary zostanie zniesiony.

A póki co możemy pozazdrościć np. Finom, gdzie władze Helsinek rekomendują rower jako środek transportu spowalaniający epidemię. W Budapeszcie ustanowiono tymczasowe drogi rowerowe na trasach prowadzących do miasta. Rozwiązania ułatwiające życie rowerzystom w czasie koronawirusa zostały wprowadzone w Wiedniu i Brukseli.

U nas policja kontroluje rowerzystów i w niektórych przypadkach, niestety karze mandatami, mimo że na stronie rządowej czytamy: Przepisy pozwalają wychodzić z domu m.in. w celu realizacji niezbędnych codziennych potrzeb. Do takiej kategorii można zaliczyć np. jednorazowe wyjście w celach sportowych. Należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości od innych oraz o tym, że powinniśmy uprawiać sport w grupie maksymalnie dwuosobowej (nie dotyczy to jednak rodzin).

Marcin Dybuk

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
X