Poradnik

IM 70.3 Finlandia. Mocny wiatr i piękna trasa

Zawody pod szyldem Ironman 70.3 Finlandia zostaną rozegrane po raz trzeci w 2020 roku. W ostatniej edycji nie zabrakło Polaków. Wystartowało ich sześcioro. Ostatnim triumfatorem był Duńczyk Daniel Bakkegaard. TriathlonLife.pl przyjrzało się bliżej tej imprezie.

Organizatorzy przewidzieli dla zawodników pule 40 slotów do wywalczenia na Mistrzostwa Świata w Nowej Zelandii w 2020 roku. Więc jest o co walczyć. Miejscem zmagań jest fińskie Lahti. To ponad 100-tysięczne miasto jest bardziej znane jako arena zmagań w skokach narciarskich i biegach narciarskich. Jednak otwiera się też na inne sporty takie jak triathlon. W 2020 roku zawody Ironman 70.3 Finlandia odbędą się 27 czerwca.

Pogoda i klimat

W Lahti panuje zazwyczaj umiarkowane zimno. Średnia temperatura roczna wynosi 3.9 °C. W ciągu roku średnie opady wynoszą 647 mm. Średnia temperatura w czerwcu, czyli kiedy będą rywalizować triathloniści, wynosi 14,6 °C.

Jak się dostać do Lahti?

Podstawową kwestią planowania startu w danych zawodach są sprawy transportowe. Tak samo jest w przypadku IM 70.3 Finlandia. Własnymi doświadczeniami dzielą się zawodnicy, którzy mieli okazję już startowania w tej imprezie.

IM 70.3 finlandia

Zobacz też:

IM 70.3 Marrakesh. Wiele niedociągnięć organizacyjnych

– Polecam bezpośredni lot do Helsinek. To jest bardzo komfortowa i szybka opcja oraz za rozsądne pieniądze pod warunkiem wczesnej rezerwacji – mówi Andrzej Holub, który startował w tych zawodach w 2018 roku. – Z Helsinek można wypożyczyć samochód i dostać się do Lahti lub pojechać pociągiem. Testowałem obie wersje i są dobre. Przy tym pociąg jest zdecydowanie tańszą opcją, chyba że podróżujemy w kilka osób – dodaje zawodnik.

– Dojazd do Lahti z lotniska w Helsinkach jest bezproblemowy. Komunikacja szybkich pociągów jest rewelacyjna – chwali Małgorzata Nowak, która w IM 70.3 Finlandia startowała w 2019 roku. – Bilet kupujemy na stacji i prosto z lotniska do Lahti bez przesiadki. To impreza dla zawodników lubiących pospać dłużej, bo start był o godzinie 16. Osoby walczące o sloty powinny  zabukować lot powrotny następnego dnia dopiero w godzinach wieczornych. Ceremonia wręczenia slotów odbyła się następnego dnia koło 13.

Czym poruszać się miejscu?

Kiedy już dostaniemy się na miejsce, to pojawia się dylemat dotyczący wyboru najlepszego sposobu poruszania się po samym mieście. Z pomocą wychodzą ponownie zawodnicy, którzy dzielą się doświadczeniem.

– Miasto nie jest duże. Więc z moją siostrą poruszałyśmy się pieszo – przyznaje Małgorzata Nowak.

– Po Lahti spokojnie można poruszać się na piechotę. Zresztą przed zawodami i tak każdy chce odpocząć – dodaje Andrzej Holub.

Jak zarezerwować nocleg?

– Jeśli chodzi o noclegi, to z punktu widzenia finansowego polecam Airbnb. To jest dużo tańsze, niż przez booking w hotelu – radzi Małgorzata Nowak.

IM 70.3 finlandia

Czytaj także:

Ironman 70.3 Nicea. Popularne i wymagające zawody

– Nocleg zamówiłem przez Airbnb, czyli fajne mieszkanie w centrum miasta. Stamtąd miałem 10 minut pieszo na start. Cenowo wyszło przyzwoicie, bo mieszkanie kosztowało nas 300 euro za trzy noce, a mieszkaliśmy w trójkę – dodaje Andrzej Holub.

Waluta i formy płatności

Obecnie oficjalną walutą w tym kraju jest euro. Wybierając się do Finlandii, należy się nastawić na transakcje bezgotówkowe. Obecnie w tym skandynawskim kraju rzadko używa się gotówki. Pojawia się coraz więcej miejsc, w których płacenie tym środkiem płatności jest niemożliwe.

Komfortowa trasa

Na początku zawodnicy mają do przepłynięcia jedną pętlę o długości 1,9 kilometra. Część pływacka odbywa się w jeziorze Vesijärvi w pobliżu terminalu pasażerskiego i wokół hali Sibelius.

– Pływanie jest komfortowe w jeziorze. Zalecam czepek neoprenowy lub drugi czepek zwykły,  bo może być zimno – doradza Andrzej Holub.

– Ze względu na wielkość jeziora i zmiennej pogody w tym silny wiatr pierwsza prosta była ciężka – opisuje Małgorzata Nowak. – Płynęliśmy pod wiatr i do tego były fale. Jednak po nawrocie było dużo lepiej, a strefa zmian zorganizowana była na dobry poziomie – dodaje.

IM 70.3 finlandia

Trasa rowerowa składa się z jednej pętli o długości 90 kilometrów. Triathloniści pokonają wyznaczoną drogę, która poprowadzi sportowców przez lasy wzdłuż jezior i pofałdowanych wzgórz otoczonych typowymi fińskimi wioskami, takimi jak Hollola, Sairakkala, Kärkölä, Vesala i Hollola, po raz drugi. Potem zawodnicy powrócą do Lahti.

Zajrzyj do:

IRONMAN 70.3 Turcja. Rosnąca popularność wśród Polaków

– Trasa kolarska jest piękna. Trochę wiało, ale bez przesady. Do tego są delikatne podjazdy i  zjazdy. To jest dobra konfiguracji – opisuje Andrzej Holub. – Bo przy dobrym zjeździe można się rozpędzić wystarczająco, aby wjechać na kolejny podjazd. Trasa jest bardziej pofałdowana, niż górzysta – kończy.

IM 70.3 finlandia

Na koniec zawodnicy mają do pokonania dwie pętle biegu o łącznej długości 21,1 km. Nawierzchnia jest żwirowa i asfaltowa. Trasa prowadzi sportowców wzdłuż jeziora. Po tym kończy się w Sibelius Hall, w niewielkiej odległości od centrum miasta.

– Bieg odbywa się wzdłuż jeziora na płaskiej trasie. Generalnie podczas całych zawodów możemy podziwiać piękną przyrodę – mówi Małgorzata Nowak.

IM 70.3 finlandia

– Część biegowa składa się z dwóch pętli wokół jeziora i trochę po mieście. Ogólnie to jest  przyjemna trasa. Na imprezie było dużo kibiców mimo kiepskiej pogody – mówi Andrzej Holub. – Na mecie jest możliwość ogrzania się w dużej hali. Tam czekała na nas ciepła herbata, zupa i sporo jedzenia.

Przemysław Schenk
przemek@triathlonlife.pl

foto: Ironman, materiały prywatne
 
 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
X